Nuffnang Ads

"B.U.A.ifeizal adalah blog picisan seorang ABAH yang ingin berkongsi sesuatu dengan AnakAbah™. AnakMak macam mana?? Jangan risau, AnakAtuk AnakTokyang semua boleh. AnakIkan jer boleh main jauh jauh!"

Saturday, December 25, 2010

Ada Apa Dengan SANTA CLAUS??


Assalamualaikum AnakAbah,
Rasanya masih belum terlambat untuk aku wish merry cristmas buat semua rakyat malaysia yang ber'agama kristian. 1Malaysia...itu yang aku nampak hari ni, tidak kira agama..bukan saja yang beragama kristian yang menyambut kristmas ni, orang cina, india, melayu pun sama sambut.

Tidak salah untuk kita menyambut perayaan orang lain yang penting kita sedar dan prihatin dengan sensitiviti orang islam. Dulu dah kecoh pasal iklan hari raya yang menyerupai iklan kristmas, tak nak cakap pasal tu..semua dah tahu aku rasa. Cuma kadang2 buat aku berfikir tentang masyarakat (maksud aku yang ber'agama islam) kita sekarang sibuk nak pakai baju santa claus tu. Ada apa dengan santa claus??eh!!tak boleh ke?? haram kah??


Semalam ada berita kat Metro, mufti johor, Datuk Tahrir Shamsuddin ada keluarkan pendapat peribadi beliau yang memakai pakaian seperti santa claus adalah haram! aku daif agama, aku taknak komen apa2. Tapi cuba korang fikir logik, ada betul apa yang dikatakan oleh datuk mufti tu. macam nak mengagungkan agama lain jer kan dan ia bertentangan dengan agama islam.

Tapi macam mana kalau kita terpaksa pakai kalau bos yang suruh, selalunya kat shopping mall atau supermarket kita boleh jumpa la. "saya tak pakai, bos marah bang...potong gaji...surat warning...kena pecat,anak bini nak makan apa bang..." macam-macam lagi lah. Wahai majikan kat luar sana, prihatin la sikit dengan sensitiviti rakyat malaysia yang majoritinya beragama islam ni. suruh la yang berbangsa cina ke, india ke yang pakai baju santa claus awak tu. Ini bukan artikel perkauman! Tak salah pun kalau pihak majikan lebih prihatin dan maklum dengan sensitiviti orang islam, kita kan 1Malaysia.

Ok la, Happy Merry Cristmas! buat kawan-kawan yang beragama kristian.Kling...Kling...santa dah datang.Ops!!!

psst:thanks delon,dalam duk sibuk nak sambut xmas & ayam turkey ko tu, ko masih sempat dtg tolong aku.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...